Front comú contra la contaminació acústica. Els municipis més afectats pel renou que emeten cotxes i motos a les carreteres de la Serra preparen una ordenança per regular el bullici que emeten els vehicles (automòbils i ciclomotors) i que molesta des de fa anys als veïnats. La iniciativa sorgí arran d’una proposta de la Mancomunitat de la Serra de Tramuntana la qual pretén aprovar una normativa homogènia a tots els municipis afectats amb l’objectiu de reduir la contaminació acústica que produeixen els conductors que circulen per la via pública i evitar així els prejudicis a la salut humana i el medi ambient.
El text es va fer arribar al juny als ajuntaments que estarien regulats per la norma, la qual estableix unes limitacions a titulars i usuaris dels vehicles a l’hora de transitar per les zones urbanes d’aquests municipis. Així, el text és bastant restrictiu quant a l’ús del clàxon i redueix el seu ús només a situacions que demostrin perill d’accident. També, prohibeix l’ús de silenciadors, fer acceleracions i derrapades o utilitzar equips de música a tot volum amb la finalitat de minimitzar l’impacte cap al descans dels veïnats, uns actes que els residents han enregistrat en moltes ocasions en punts determinats de la MA-10 com el Mirador de Ses Barques i que genera problemes de convivència.
El president de la Mancomunitat de la Serra i batle d’Estellencs, Bernat Isern, assegura que els ajuntaments només tenen potestat per regular dins els pas dels vehicles dins els nuclis urbans, «però la mesura pot servir perquè aquests límits també s’apliquin a les carreteres».
Els pobles més castigats pels renous i que han denunciat amb anterioritat regular les curses il·legals, però també el renou que fan determinats vehicles quan travessen per aquests municipis són Escorca, Fornalutx, Sóller, Banyalbufar o Estellencs. No obstant això, dels municipis que formen la mancomunitat, sis d’ells (Banyalbufar, Escorca, Esporles, Puigpunyent, Deià i Estellencs) ja han aprovat el text per plenari, a l’espera que la resta l’aprovin progressivament a les properes sessions plenàries.
Règim sancionador
Per posar fre als renous del trànsit que passa per la carretera que travessa la Serra, el text inclou un règim sancionador que en els casos de produir-se una infracció greu pot arribar fins als 300.000 euros de multa al conductor del vehicle que superi el màxim d’emissió sonora establert a l’ordenança. Fins i tot se li pot retirar el vehicle fins a un taller perquè repari les deficiències. Per calibrar això, els agents encarregats de vigilar el trànsit disposaran de sonòmetres que mesuraran els nivells de renou. L’ordenança dona potestat als ajuntaments per garantir el compliment de la norma, però també concedeix la potestat sancionadora i inspectora dins el seu àmbit per aplicar la normativa que ha de regular la contaminació acústica. El text s’ha preparat arran d’una recomanació que traslladà la Direcció General de Trànsit (DGT) als pobles de la Serra que volen posar fre als renous.