Sóller tendrà aquesta temporada turística sis parcel·les a la carretera Desviament que es convertiran en aparcaments dissuasius. L’objectiu és millorar la mobilitat i reduir la congestió al nucli urbà. D’aquests pàrquings, tres són de nova creació i estan ubicats en punts estratègics al llarg de la carretera que va cap al Port en solars que s’ubiquen des de la rotonda d’en Repic fins a la rotonda coneguda del bar Stop. En total seran 508 places que estaran repartides entre l’aparcament de Can Cera, que comptarà amb 99 places i Can Tinet, que donarà cabuda a 172 vehicles, repartits en dues parcel·les.
La resta estan ubicats a l’altra banda de la carretera de Can Tinet i tendrà una capacitat per a 117 places, mentre que el darrer solar està situat vora la rotonda del bar Stop i compta amb 120 places. Totes les parcel·les han estat acceptades dins la licitació que havia posat en marxa Sóller 2010, abans de l’inicia de la temporada alta, els quals estaran disponibles a partir de dia 1 de març i regulats per ORA. Dels 168.984 euros que hi havia disponible pel lloguer de les parcel·les, finalment el cost anual del lloguer de tots ells apuja a 130.000 euros durant els dos pròxims anys, tot i que es pot prorrogar durant dos anys més. De moment, Can Cera i Can Tinet ja estan condicionats per a l’estacionament de vehicles, mentre que la resta de solars s’hauran d’adequar i instal·lar les màquines de pagament d’ORA.
Prohibit
Si bé es posen a disposició més de cinc-centes places d’aparcament al llarg de la carretera, la proposta va acompanyada per la prohibició d’aparcar a les voravies de la carretera de Sóller. Es tracta d’una mesura que ja anuncià el Consell quan presentà el projecte de reforma de la via que condueix al Port, tot i que ara serà efectiva «tan aviat com els conductors puguin estacionar als aparcaments dissuasius habilitats», explicà el regidor de Mobilitat, Pep Porcel. Val a dir que part d’aquesta mesura ja s’havia començat a aplicar en un tram de la carretera quan s’obrí l’aparcament de Can Tinet i es marcà de nou el carril per a bicicletes.
En aquell moment, es col·locaren tanques per impedir l’aparcament de vehicles i conduir els cotxes cap a l’aparcament «i donar seguretat a una de les carreteres més saturades de l’illa», destacà Porcel. Conscient, però que això no arreglarà del tot la saturació amb matèria de mobilitat que pateix Sóller, Porcel destacà que «almanco donarem major seguretat en aquest punt».
L’obertura dels aparcaments està relacionat amb el projecte d’implantació de les Zones de Baixes Emissions (ZBE) dins el qual s’ha inclòs un Pla de Mobilitat per prohibir l’entrada de cotxes de no residents al centre i facilitar la circulació i la mobilitat als veïnats. En aquest sentit, Porcel assegurà que quan es presenti la proposta, «molts carrers no tendran ORA i s’hauran de treure cotxes del centre, per tant, necessitam aquests aparcaments dissuasius».
De fet, el regidor confirmà que ja tenen present un altre terreny a la zona de Biniaraix també per estacionar vehicles. En aquest cas, Porcel assegurà que en tenir el solar «s’habilitarà un espai per aparcar els residents, però també per als visitants», digué.
Fora cotxes al centre
Val a dir que la creació d’aquests nous aparcaments dissuasius també respon a la necessitat de l’equip de govern de treure vehicles del centre.
D’aquesta manera, segons els estudis que es van fent del nou pla de mobilitat del municipi, uns 400 vehicles podrien quedar sense aparcament al nucli de Sóller i, per tant, l’opció serà desviar el trànsit cap als aparcaments situats a la carretera Desviament.